شاید عده زیادی از فروشندگان کالا و یا ارائه دهندگان خدمات هنوز با گواهینامه ارزش افزوده آشنایی نداشته باشند، ولی در فاکتورهای خود مالیات را محاسبه کرده و از خریداران دریافت میکنند. در صورتی که بعد از اتمام مراحل ثبت نام و تکمیل پرونده مالیاتی در سازمان مالیات بر ارزش افزوده، اشخاص حقیقی و یا حقوقی باید مجوز لازم جهت اعمال قانونی را داشته باشند. در غیر این صورت دریافت مبلغ مالیات بر ارزش افزوده غیرقانونی است و باید از صورتحساب فروشندگان کسر گردد. دریافت مبلغ فوق فقط با مجوز سازمان مالیات بر ارزش افزوده قابل اجرا است. بعد از ثبت نام نهایی و ارائه اظهارنامه دوره ۳ ماهه مالیات بر ارزش افزوده میتوانید نامهای بنا به درخواست آن سازمان تنظیم نموده و جهت گرفتن مجوز فوق اقدام نمایید. در حال حاضر در برخی از ادارات سازمان مالیات بر ارزش افزوده به غیر از مراحل فوق اشخاص را ملزم به گرفتن تاییدیه ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم میکنند.
طبق این دستور هریک از اشخاص حقیقی و حقوقی در پایان هر دوره ۳ ماهه باید خریدها و فروش خود را در نرم افزار online یا offline ثبت کرده و در حوزه مشخص شده در منطقه خود ارائه کرده و تاییدیه سازمان مالیات بر ارزش افزوده را دریافت کنند. در غیر اینصورت سازمان مالیات بر ارزش افزوده به هیچ عنوان گواهینامه فوق را صادر نمیکند.
این گواهینامه بنا به تشخیص حوزه مالیات بر ارزش افزوده، بصورت ۶ ماهه یا یک ساله صادر شده که بعد از پایان تاریخ اعتبار اشخاص حقیقی و حقوقی ملزم به تمدید اعتبار از حوزه مالیاتی میباشند.کلیه خریداران موظند هنگام پرداخت مبلغ مالیات بر ارزش افزوده در صورتحساب فروشندگان، گواهینامه ثبت نام را از آنها درخواست کرده و پس از رویت آن و اعتبار تاریخ نسبت به پرداخت آن اقدام نمایند.
مدارک لازم جهت تشکیل پرونده مالیات بر ارزش افزوده اشخاص حقوقی (شرکتها):
-
تصویر آگهی ثبت روزنامه رسمی
-
تصویر آگهی آخرین تغییرات روزنامه رسمی
-
تصویر آخرین قبض تلفن محل فعالیت
-
تصویر کارت بازرگانی شخص حقوقی
-
تصویر پروانه/مجوز فعالیت
-
تصویر گواهی یا وکالت نامه نماینده قانونی
-
ثبت نام اینترنتی
-
اظهارنامه ارزش افزوده
-
کپی کارت ملی و شناسنامه مدیرعامل و اعضای هیات مدیره
-
کپی اساسنامه
-
کپی برگ تشخیص/قطی/اظهارنامه عملکرد